יומן מסע אישי (בלוג) שבו תוכלו להעלות את חוויותיכם מהטיול בשילוב תמונות והסברים!

לחצו על "הוספת רשומה חדשה..." והתחילו לכתוב, תוכלו גם לעלות תמונות מתאימות מהטיול על ידי לחיצה על הקישור: "הוספת תמונות...", מומלץ לקשר את הרשומה לערכים מסוימים כדי שהקוראים יבינו על איזה איזור מדובר ויוכלו להיכנס ולקרוא עליו מידע נוסף, כדי לעשות זאת לחצו על "קשר פריט..."
טיולים רגליים באלפים הצרפתיים
נכתב ע"י גילה בן יקר
יצאנו לטיול כוכב באלפים הצרפתיים, שהשאירו לנו טעם של עוד... מג'נבה, נסענו דרומה והתמקמקנו בצימר יפה בוילה המשקיפה על אגם בורג'ה ומשם יצאנו לטיולים רגליים.
בעלת צימרים על שפת האגם וחובבת טיולים www.vuelac.com (20/02/2008)

ביום הראשון יצאנו ל גבעת המשורר לה-מרטין, TRESSERVE מסלול בן שלוש עד ארבע שעות, כולל סיור באקס לה בן. עלינו ממגרש החניה של חוף הלידו לידו מצוי הצימר, (הגבעה כולה נקראת "גבעת המשורר") עד העירייה של היישוב. הצצה לאולמות הישיבות של העירייה,גילתה לפנינו אולמות עתיקים קטנים מקושתים ויפים מאוד.
בהליכה נינוחה דרך הבתים והארמונות המשקיפים אל האגם.התעכבנו ליד תנור הכפר שהוא מושג אופייני לכפרי האזור. התבוננות בו תגלה את כלי האפייה המקוריים, את רשימת הממתינים לתורם, על הקיר, מדפים שנשאו פעם את בקבוק היין הפרטי של ממתיני הרשימה, וכד'. משם המשכנו לאורך הרחוב הראשי דרך נקודת בתצפית של Site Lamartine .
לאמארטין- הוא משורר צרפתי ידוע שבגיל 26 הגיע לאקס לה בן, להחלים ממחלת כבד. באותה שנה, 1816 גרה בחדר מולו אישה נשואה , מאדם ג'ולי שארל, אותה הפך לבת אלמוות תחת השם אלויר, על ידי שיר שכתב. ג'ולי הגיעה הנה להחלמה לאחר שחלתה במחלת ראות קשה. בעלה הרופא שהיה מבוגר ממנה בשנים רבות נשאר בפריז. סיפור אהבתם של אלפונס דה למרטין וג'ולי שארל החל לאחר שיט באגם שבמהלכו פרצה סערה פתאומית באגם. ג'ולי הייתה בסכנת טביעה ולמרטין הצילה מטביעה ומאז הפכו לנאהבים. אהבתם הסוערת של שני הצעירים נמשכה שנתיים והונצחה בשיריו של המשורר. אחרי שנתיים הוחזרה ג'ולי על ידי בעלה לפריז והנאהבים הופרדו. הם המשיכו עוד להתראות מספר פעמים, אך מחלתה של ג'ולי החמירה ומנעה ממנה להצטרף שוב ללמרטין המצפה לה באקס. בזמן זה כתב המשורר את אחד משריו הידועים ביותר על העצב הכאב והגעגועים אל אהובתו. ג'ולי נפטרה חודש מאוחר יותר. שיריו של למרטין נחשבים לקלאסיים בספרות הצרפתית והוא נחשב לפורץ דרך באותה תקופה בגילויי הלב הרומנטיים והארוטיים,.
מנקודת התצפית של Site Lamartine המשכנו צפונה, לאורך הדרך, המסתיימת בפניה ימינה, כ-20 מ' לפני סוף הרחוב. הפניה תובילנו לשביל ביער הנמשך עד לעיר אקס לה בן. נמשיך באותו כיוון עד לחצית תחנת הרכבת במעבר התת קרקעי ומשם לשוק הצבעונ והמאוד צרפתי .
ביום שבת ורביעי נערך כאן שוק חלאי ושוק נודד. חקלאי האיזור מביאים את מיטב תוצרתם: יקרות פירות, מאפים, לחמים, דבש, ומעל לכל - גבינות!!! איזור סבואה ידוע בכל צרפת בגבינות שלו, וכאן בשוק טעמנו מהכל ונהננו.
מהשוק של Aix Les Bains המשכנו למרכזה לסיור בעיר הנחשבת לאחת מערי המרחצאות העתיקות ביותר והיפות, בצרפת, על בתיה הישנים אך המפוארים. ריבוי הארמונות העתיקים מעיד על גדולת העבר והפאר שציין אותה על אמצע המאה הקודמת. אקס נחשבה עד אז לעיר אלגנטית מאוד שעשירי העולם בילו בה ובאו לרחוץ ולהחלים בה. גם המלכה ויקטוריה הרבתה לבלות כאן בקביעות. כדאי להתחיל את הסיור בכיכר השוק. כל יום רביעי ושבת מתקיים כאן שוק המציג את מיטב תוצרת הכפרים באזור. מכיכר השוק פנו אל המצבה לזכר לוחמי העיר שנפלו המלחמות, ומשם ברחוב הראשי לכיוון הקזינו. ביקור בבנין אפשרי בכל שעות היום ואינו מחייב כניסה לקזינו עצמו. מומלץ לרדת גם לקומה התחתונה לראות את מזרקת האבן המיוחדת, בקומת הכניסה- אולמות מפוארים, תקרות פסיפס ופאר רב. מומלץ להקדיש זמן לסיור במרחצאות העתיקים. מהעיר ניתן לחזור באוטובוס, קו 3 לנקודת המוצא החוף הלידו והצימר.

יום שני: מחוף בורג'ה דו-לאק, לכפר עצמו, ומשם לאורך הנחל, עד שמתעייפים ואפילו עד שאמברי (רצוי באופניים) שעה עד ארבע שעות

בורג'ה דו לאק הוא כפר קטן ועתיק הנמצא בקצה הדרום מערבי של אגם בורג'ה בצרפת. הכפר נמצא במרחק של כ-5 ק'מ מהצימר על שפת האגם. וסענו לאורך האגם, לפי שילוט הכפר וירדנו ימינה לחניה על החוף עצמו. משם פנינו לכיוון הקמפינג ושביל האופניים יוביל אתכם בדרך מאוד מסודרת, לאורך הנחל, עד הכפר עצמו. עם הגיענו לכפר, נטשנו את השביל והלכנו לכיוון הכנסיה ומרכז הכפר הנקרא לה בורג'ה דו לק, Le Bourget du Lac הכנסיה העתיקה, שיסודותיה מהמאה ה-15, ושופצה במאה ה-19. שרידים לאורך הקיר הדרומי מקורם בעבודת אומן מהמאה ה-13. ליד הכנסייה נמצא ארמון- Chateau Prieure ששימש את הכמורה הבכירה, בחסותו של נסיך סבואה הקתולי. הארמון נבנה במאה ה-11 ושופץ במאות ה-13 וה-15. ניתן לבקר בארמון ולהתרשם מהמטבח המכיל תנור ארובה עתיק יומין, הקפלה, ושתי גלריות בעלות תקרות יפות מעוטרות בעור. בחצר הארמון גנים יפים מעוטרים במזרקות ופסלים. אפשר לחזור בשלב זה- שעה הלוך וחזור.

לאחר הביקור במרכז הכפר ובכנסייה, חצינו את גני הכנסיה לכל אורכם ויצאנו בכיוון הנגדי לכנסייה. כאן תמצאו את המשך שביל האופניים (אחרי מגרש השעשועים). המשכנו עם השביל וזה הוביל דרך מבני האוניברסיטה הטכנולוגית של סבואה, לאורך נחל. השביל הסלול ממשיך לאורך ק'מ, בתוך נופי טבע, כפרים שונים ונחל זורם. המלצתי היא להמשיך עד הכפר temblay' ושם לעלות לאורך הדרך הכפרית המובילה לכפר, דרך מטעי תפוחים. כאן מתאפשרת הצצה לחיי הכפר וחיי החקלאים. עלינו עם הדרך החוצה את הכפר, עד שהגענו לכביש D13 שבו מסיים הכביש בו עלינו. שם פנינו ימינה וירדנו עם הכביש חזרה לבורג'ה דו לאק. הדרך יפה, ונגלה ממנה נוף יפה של האגם וההרים מסביב, בנוסף לבתים הפזורים המאפשרים הצצה לתרבת החיים והדיור.

יום שלישי : מחוף בורג'ה-דו-לאק, לבורדו- כשעתיים

החננו את הרכב על שפת האגם בקצהו הדרום מערבי. משם המשכנו בהליכה לאורך האגם צפונה, לאורך הטיילת היפה. ממול צופים בהר הרווארד, ובעיר אקס לה בן והנמל שלה. הכביש מטפס עם תום הטיילת, אל הכפר בורדו, BOURDEAUכל כך יפה להציץ אל חצרות הבתים ובנוף הנפלא הנגלה לעינינו. בתום העליה מצאנו עצמנו במרכז הכפר. מימיננו- המשך לכביש, ללא אפשרות לכניסת רכבים המשכנו בדרך זו חלפנו על פני ארמון ?מצודה, פרטי, ובהמשך יורד הכביש לנמל דייגים קטן, עתיק ונסתר מעין כל. שווה בהחלט את הירידה והעלייה הקשה. לאחר הביקור בנמל, חוזרים באותה דרך למרכז הכפר. משם מומלץ להמשיך בטיול, בדרך הממשיכה לעלות, השמאלית יותר, אבל לא זו בה באנו. הדרך חוצה את הכפר היפה שפלגי מים זורמים בחצרותיו, ודגי פורל שוחים בברכותיו. בהחלט מראה מרגיע ומעניין. בסוף הדרך פנינו ימינה, ושוב ימינה, וכך חזרנו חזרה למרכז הכפר. מהמרכז, רדו שוב בדרך בה עליתם, או בדרך אחרת, המלצתי היא- אל תחששו ללכת לאיבוד, הכפר כולו יפה מאוד, הנופים ממנו עוצרי נשימה, והשיטוט בכפר יגלה לפניכם את השוקת המרכזית ששימשה לכביסה להשקיית הבהמות, תנור הכפר שעד לפני שנתיים עדין שימש את תושביו, ומדפיו אכסנו את בקבוקי היין של המקומיים, שעוטרו במדבקות עם שמות. כל סטייה מהכתוב תגלה לפניכם עוד יופי, אז הרשו לעצמכם ללכת לאיבוד.

יום רביעי: הר הרווארד mont Revard ? קיץ בלבד. בחורף לא מומלץ אלא עם נעלי שלג.

תת מסלול א': ממגרש החניה התחתון, אל תצפית הפיסגה, דרך היער והביקתות כשעה הליכה.

עולים מהעיר אקס לה בן אל הרווארד, על פי השילוט ממרכז העיר כביש 913. הדרך היפה, שבחורף עוברת ביער מושלג, ובקיץ מעניקה קרירות נעימה, מובילה אותנו אל אחד מאתרי הסקי הראשונים של צרפת, ואל המקום בו הוקם הרכבל הראשון הצרפת שהעלה את הגולשים מאקס-לה-בן אל ההר שמאחוריה, הרווארד, גובה למעלה מ1500 מ'.

הדרך מתפתלת בתוך יערות עצי מחט. לאחר כחצי שעה של טיפוס במעלה הדרך, נגיע לצומת ובה פניה ימינה לרווארד. נפנה בה ונמשיך לעלות בין מעליות הסקי, ובתי הנופש החורפיים לסקי. נחלוף על פני המרכז מימיננו ונמשיך בפיתול ימינה למעלה, בפיתול שמאלה נראה רחבת חניה גדולה ולידה בית קפה. החנו את הרכב ברחבה, וחצו את המגרש לכיוון מערב, כבהכביש ממשיך לעלות לימינכם. הכנסו בין הבתים, בקתות העץ והיער. חפשו את השביל העולה שמאלה וטפסו אל הפסגה. העליה אינה גדולה ואינה קשה מידי. בהגיעכם אל הפסגה יגלה לפניכם נוף, מהיפים ביותר שראיתם. אגם בורג'ה פרוש לפניכם, ממזרח תוכלו לראות את רכסי האלפים הגבוהים יותר עד המון-בלאן. בפסגה ישנו בית קפה חביב שיאפשר לכם להאריך את השהות בנוף היפה.

תת מסלול ב': טיול ביער, שביל פסגה ברווארד. כשעתיים עד ארבע

השביל המוצע כאן ניתן לחלוקה למספר קטעים. מאחר ואנו משאירים את הרכב בנקודה מסוימת, יש לחזור אליה, דבר המחייב הכפלת מסלול.
נעלה לרווארד כמתואר בתת מסלול 1 . , עד הצומת בה פונים ימינה לרווארד ושמאלה-לה פקלז. ממשיכים חכיוון הפקלז. הדרך חולפת על פני תצפית מהממת על האגם, ונכנסת לתוך היער. אחרי כ- 4 ק'מ, נראה קרחת יער יפה מימין עם כרי דשא. אפשר לעצות בקרחת הראשונה או השנייה. לוקחים את השביל שיוצא מהקרחת, פנימה לתוך היער, אל הכיוון ממנו באנו. השביל יובילכם לאורך המצוק כמעט עד הרווארד חזרה. בדרך חזור אפשר לצעוד על הכביש, או חזרה בשביל.

תת מסלול ג': למיטיבי לכת, עליה לצוק שעליו עומד הצלב- קרואה דה ניבולט. שלוש עד ארבע שעות.- קיץ בלבד

עולים לרווארד וממשיכים לישוב- לה פקלז. מהישוב יוצא שביל העולה לקרואה דה ניוולט. קשה להסביר מאין הוא מתחיל, יש לחפש שיולט לצלב או לישוב קטן הנקרא LE SIRE שם מתחיל השביל. הדרך מאוד יפה והצוק עליו ניצב הצלב הוא מרשים ונראה מכל מקום בעמק. מהפסגה ניתן לראות את האגם, את אקס-לה-בן ואת העיר שאמברי.

מסלול 5: שביל הפסגה ברכס החתול- קיץ בלבד

שני המסלולים הבאים נמתחים לאורך קו פרשת המים לכן העליות והירידות בהם אינם קשים מאוד, ובכל זאת יש במסלול א' יותר קושי.שניהם מתחילים במגרש החניה של בית הקפה בפסגת הכביש העולה לשן החתול- dent du chat . ההר נקרא בשם זה מפני שהצוק בראשו נראה מזווית מסוימת כשן חדה, ניב של חתול. הגעה לתחילת המסלולים תעשה דרך הכביש היוצא ממרכז הכפר בורג'ה-דו-לאק, לכיוון דונט-דו-שאט, כביש D42 (סגור בחורף). כאשר מגיעים לפסגה עוצרים לתצפית מרהיבה על האגם וההרים, ליד בית הקפה, ושם מחנים את הרכב.
תת מסלול א': שן החתול, שלוש שעות

השביל יוצא מבית הקפה ומסומן היטב. עוקבים אחר השביל שמאפשר תצפית לשני העמקים משני עברי ההר. מימין מתגלה לנו אגם בורג'ה, על כל הישובים שלחופו, ומשמאל ניתן לראות את העמק המערבי יותר. הרכס בו אנו נמצאים מהווה למעשה את הרכס המערבי ביותר של האלפים הצרפתיים. מטיבי הלכת יוכלו להמשיך עד הצוק החלק של השן. אחרים יוכלו להסתפק גם בקטע מהדרך, על פי הכוח והזמן. הנופים מצדיקים את המאמץ.

תת מסלול ב': מתחנת הראדאר דרומה על גב הר החתול- שעתיים עד שלוש.

נחנה את הרכב ליד בתצפית ובית הקפה בפסגה. נרד כחמישים מטר לאורך המשך הכביש בו באנו. ונראה תחילתו של שביל שמאלה. השביל חולף על פני תחנת הראדאר וממשיך בתוך יער יפה, כרי דשא, פרחים במגוון צבעי הקשת ונוף פאסטוראלי מהמם. שביל יפה עם תצפיות וצומח אלפיני יפיפה. פירות יער שונים, תותי יער קטנים ומתוקים ינעימו את הליכתכם.המשיכו ככל שתרצו, אך כאשר השביל מתחיל לרדת דרומה לכיוון שאמברי- זה הזמן לחזור, אל אם כן יש לכם תחבורה אחרת.

רבים מאוד המסלולים להליכה, ואלו המופיעים פה הם טיפה בים. כל המתארח בצימר שעל שפת האגם ? vuelac, יזכה להסברים מפורטים ולהתאמת המסלולים למזג האוויר היומי. אנו עומדים לרשות אורחינו בכל הנדרש, ומנוסים מאוד בתחום הטיולים והכרת האלפים הצרפתיים. מקוים שתאור זה יהיה לכם לעזר בטיוליכם באזור.